MF Hovedøya ble bygget på Nilsen og Rolands verksted i Arendal 1965 for Revierhavnens Båtforening, som
byggenummer 25.
Hovedøya gikk som ferge mellom Vippetangen og Hovedøya (derav navnet). Revierhavnens båtforening
hadde frem til da brukt tre små skyssbåter for å ferge småbåteierene frem om og tilbake fra byen og til
småbåthavna på Hovedøya. På denne tida hadde gjerne MF Hovedøya et mannskap på 1 og et
passasjersertifikat på 150 passasjerer. Vi har blitt fortalt at kapteinen hadde trossene hengt opp på
bruvingen og kastet de ned på brygga når han tok ferga til land.
I 1968 begynte Oslofergene å gå rute mellom Vippetangen og Hovedøya og det ble til slutt ikke noe poeng å
fortsette båtforeningens bruk av MF Hovedøya. Ferga ble i 1970 brukt til å frakte sesongarbeidere som
jobbet på Akers Mek. mellom verftet på Aker Brygge og til losjiskipet "Parkeston" som lå ved Hovedøya. Vi
vet ikke hvor lange denne skysstjenesten forgikk. Men samme år ble hun solgt til Oslo Kommune ved
Kontoret for park- og idrettsanlegg og satt inn som arbeidsbåt for Oslo Kommune og ble brukt til
kommunens vedlikehold, renovasjon osv. av alle de kommunale øyene i Indre Oslofjord, helt ned til Håøya
ved Drøbak.